Advies

Hoe kan ik mijn team opnieuw motiveren na een herstructurering?

Beste Erik,

Ik heb vorig jaar in mijn team 4 medewerkers moeten ontslaan wegens besparingen in de firma. Drie van hen hebben hun opzeg moeten presteren en de laatste medewerker is vorige maand eervol vertrokken.

Ik merk bij mijn team en bij mezelf dat we onze collega’s heel erg missen, de lege bureaus en achtergelaten spullen versterken nog meer dit gevoel. Wat raad je me aan om als leidinggevende te ondernemen om de “achterblijvers” terug op een positief spoor te krijgen ?

Advies van coach Erik

Beste Michèle,

Er is een bekend liedje met de titel “scheiden doet lijden” ! en het is een thema dat je zeker ook op professionele relaties kan toepassen. We brengen immers tijdens een dag dikwijls meer tijd door met onze collega’s dan met onze partner of naasten. Het vertrek van een collega kan bij de achterblijvers daarom een leegte veroorzaken die ook een negatieve invloed heeft zowel op de sfeer als op de productiviteit.

Enkele belangrijke tips voor jou als leidinggevende om met je team snel tot een nieuw evenwicht te komen zijn:

  1. Organiseer een duidelijke en regelmatige communicatie over de reden van het ontslag / herstructurering : blijf met je team communiceren en check regelmatig of er nog twijfel, onzekerheid of kwaadheid bestaat. Iedereen gaat door een rouwproces dat regelmatig een plaats moet krijgen in het overleg of de meetings.
  2. Ga ervan uit dat je een ‘nieuw’ team hebt. Stel je de vraag wat jij allemaal als teamleader zou doen als je in een volledig nieuw team aan de slag zou gaan; denk aan kennismakingssessies, bespreking van taakverdelingen, vastleggen van objectieven enz.
  3. Neem samen met je nieuwe team afscheid van het verleden en maak een balans op van de goede en minder goede dingen die jullie achterlaten.
  4. Motiveer je team om alle neuzen in dezelfde richting te zetten. Kijk daarom samen naar de nieuwe uitdagingen, vernieuwingen, kansen die het nieuwe team  kan verwezenlijken. Bespreek met het team de nieuwe of aanpaste rolverdeling.
  5. Neem officieel afscheid van de vertrekkers met een drink of een andere activiteit en stimuleer alle collega’s om hierop aanwezig te zijn. Dergelijke klassieke rituelen vergemakkelijken het afscheid en daardoor ook de doorstart naar het nieuwe begin.
  6. Reorganiseer de ruimte en laat lege bureaus en kasten zo snel mogelijk verhuizen naar een afdeling waar ze wel nog nuttig kunnen zijn.

Ik wens je veel succes!!

Erik Leenders